سخنانی در باب جایگاه عصمت و حجت بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها از نگاه ائمه اطهار
|
بخشی از سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی در شأن آن حضرت به نقل از مرکز خبر حوزه در آستانه شهادت آن بانوی مطهره: |
|
صدیقه طاهره (س) علاوه بر داشتن جایگاه عصمت، در اوج بندگی و عبادت خدا بودند؛ انجام رسالت اسلامی در …
سخنانی در باب جایگاه عصمت و حجت بودن حضرت فاطمه سلام الله علیها از نگاه ائمه اطهار
بخشی از سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی در شأن آن حضرت به نقل از مرکز خبر حوزه در آستانه شهادت آن بانوی مطهره |
|
صدیقه طاهره (س) علاوه بر داشتن جایگاه عصمت، در اوج بندگی و عبادت خدا بودند؛ انجام رسالت اسلامی در حفظ و رسیدگی به خانواده در زندگی آن حضرت تبلور عینی دارد و عبادت را نیز در حد اعلای خود انجام میدادند. وجود مبارك فاطمه(سلام الله عليها) چون اهل نيايش و استغفار و تعبّد بود به مقام بالایی رسيده است. فاطمه(سلام الله عليها) نه به خاطر این که دختر پيغمبر است به اينجا رسيده است؛ براي اين كه پيغمبر(ص) فرزندان ديگري هم داشت و نه به خاطر این که همسر علي بن ابي طالب(عليه السلام) است به اينجا رسيده است؛ چون علي بن ابي طالب(عليه السلام) همسران ديگري هم بعد از فاطمه(سلام الله عليها) داشت، فاطمه(سلام الله عليها) نه به خاطر این که مادر يازده امام است به اينجا رسيده است؛ چون فاطمهٴ بنت اسد مادر دوازده امام هست، ولي به اينجا نرسيد. فاطمهٴ بنت اسد، مادر اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) مادر دوازده امام هست و پيغمبر را وصي خود قرار داد و به پيغمبر عرض كرد: من از جريان قبر هراسناك هستم، از جريان قيامت وحشتناك هستم، وجود مبارك پيغمبر وصي او شد، در مراسم تدفين او شركت كرد ؛ امّا فاطمهٴ بنت اسد كه مادر دوازده امام است به اين مقام نرسيده است. فاطمه زهرا (س) حجت خدا بر حجج الهي حجّتيت حضرت فاطمه زهرا(س) بر ائمه اطهار(ع)، سخني است که ائمه(ع) نيز بر آن تصريح و تأييد کردهاند و خود را دانش آموخته مکتب امّالائمّه فاطمه زهرا(س) ميدانند. اگر چنانچه وجود مبارك معصوم ميفرمايند كه ما حجّت بر مردم هستيم و بانوي دو عالم حجّت خدا بر ما است؛ به خاطر اين است که آن حضرت واسطه فيض است. علومي كه در مُصحف فاطمه(س) است، به وسيله آن سيده نساء عالميان به ائمه(ع) بعدي رسيده است. وجود مبارك امام صادق(ع) ميفرمايد: وجود مبارك سيده نساء عالميان حجّت خدا است بر ما. وجود مبارك عليبنابيطالب(ع) در بعضي از مسائل فقهي و حقوقي به گفتار فاطمه(س) استدلال ميكند: که مثلاً فاطمه(س) چنين گفته است. اگر مطلبي از فاطمه زهرا(س) برسد، اين “حجّت الله” است [و] در حجيت عصمت شرط است و نه امامت. (بنابراين) اگر كسي امام نبود، ولي معصوم بود حرف او هم در اصول حجّت است، هم در فروع حجّت است، هم در فقه حجّت است، هم در حقوق حجّت است. مقام بسيار بلندي براي اين بانو است كه عليبنابيطالب(ع) به سخن او استناد و استدلال كند و بگويد ” فاطمه(س) چنين فرموده است” خب، اين ميشود “حجة الله”. بنابراين اينكه وجود مبارك حضرت ميفرمايد: فاطمه(س) حجّت خدا است بر ما، براي اينكه او مجراي فيض خالقيّت است، معلم ما است (و) ما همان طوري كه به قرآن مراجعه ميكنيم براي دريافت علوم، به باطن قرآن، به علم تفسير قرآن، به مصحف فاطمه مراجعه ميكنيم او اين سبقه تعليم را دارد، او معلم ما است و وقتي چنين سمتي را داشت، ميشود “حجّت خدا” بر ما. ما هم ميگوييم خدا اين چنين گفت، براي اينكه مادرمان اين چنين گفت (و) ميگوييم مطلب اين چنين است، براي اينكه مادرمان ميگويد، ميگوييم در قيامت چنين مطلب اتفاق ميافتد، براي اينكه مادر ما گفته است، اين ميشود “حجّة الله”. اگر وجود مبارك امام صادق(ع) از درجات بهشت و يا از دركات دوزخ خبر ميدهد، وقتي از صحنه صاعقه قيامت خبر ميدهد، از اين وجود مبارك سؤال ميكنيم اين مطالب كه در قرآن كريم نيست از كجا ميگوييد که در قيامت چنين است و چنان ميگويد آن حضرت “مادرمان گفته است”. اين ميشود “حجّة الله”،”نحن حجج الله علي الخلق” و فاطمة كه مادر اينها است “حجة الله علينا”. ما دسترسي به مصحف نداريم مگر از راه ائمه (عليهم الصلاة و السلام) دلیل خلق زمین و زمان(سید حمید برقعی)
شنيده ميشود از آسمان صدايي كه … كشيده شعر مرا باز هم به جايي كه … منبع:سایت ستادبازسازی عتبات عالیات |