تازه ترین
خانه » مقالات » خشم وهابیون از بازسازی قبور ائمه مطهر علیهم السلام
خشم وهابیون از بازسازی قبور ائمه مطهر علیهم السلام

خشم وهابیون از بازسازی قبور ائمه مطهر علیهم السلام

download (3)چندی پیش خبر رونمایی از گنبدهای شریف حرمین کاظمین (علیهما السلام) به سمع و نظر مردم شریف ایران و شیعیان سراسر جهان رسیده و باعث سرور و شادی دوستداران امامان شیعه شد.

در مقابل، وهابیون افراطی، که شیعه را دشمن اصلی خود می دانند، با خشمی شدید، شروع به هتاکی و جسارت به ائمه اطهار (علیهم السلام) و محبین آنها نموده اند و شیعیان را «بت پرست» خواندند. همان کسانی که از اقدام تروریستی تخریب حرمین شریفین سامرا خوشحال شدند و تبریک گفتند، وقیحانه به این ذوات مقدسه حمله و قبور پاک آنان را «بتکده» و تعمیر آن را «تاراج اموال مردم» و روحانیت شیعه را یادگاری از حکومت صفوی و «عامل تمام سیاه بختی ملت ایران» دانسته اند.

در سالگرد شهادت امام جواد (علیه السلام) که مضجع شریفشان در کاظمین قراردارد، برآن شدم در این خصوص مطلبی به عرض خوانندگان گرامی برسانم.

قبل از تحلیل علمی، لازم است از اهانت های آقایی که نام دکتر را بر خود نهاده، از طرف آمریکا و تمام جنایتکارانی که دستشان تا مرفق به خون جوانان این مرز و بوم آلوده و به هر نحوی که توانسته اند اموال و دارایی های این مملکت را به یغما برده اند، تشکر شود!!

  آغاز جریان تشیع:

اگر این آقای دکتر سری به کتاب های خودشان می زدند می دیدند که جریان تشیع نه از زمان صفویه؛ که از دوران پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) شروع شد، آنجا که طی ۲۳ سال مکررا امیرالمومنین (علیه السلام) رابه عنوان جایشین خود معرفی و پیروانشان را شیعه و بهترین مردم خواندند:

هنگامی که آیه ۷ سوره بینه یعنی «إنّ الذین امَنوا و عَمِلوا الصالحاتِ اولئک هم خیرُ البریّه» نازل شد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، به امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:

«هو أنت و شیعتک یوم القیامه راضیین مرضیین» یعنی خیر البریه و بهترین مردم تو و شیعیانت هستید که در روز قیامت خشنود و خداوند نیز از شما راضی است.[۱]

پس اعتقادات شیعه، نشئت گرفته از زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است نه از ۵ قرن پیش.

اما ببینیم آنچه را که جناب آقا «بت پرستی» خوانده اند چگونه است و آیا زیارت، بت پرستی است؟

زیارت:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، توصیه فرموده اند:

«… زوروا القبور فانها تزهد فی الدنیا و تذکر الاخره»؛ یعنی قبرها را زیارت کنید به درستی که این زیارت؛ باعث ایجاد زهد در دنیا شده و آخرت را به شما یادآوری می کند. بنابراین زیارت قبور، به طور کلی امری پسندیده است، چه رسد به زیارت مرقد شریف ترین انسان ها یعنی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که از بالاترین مستحبات است[۲] و همینطور زیارت ائمه اطهار (علیهم السلام).

 زیارت با تشرف بر سر قبور پاک ائمه اطهار (علیهم السلام) صورت می گیرد. زیارت نامه معمولا با سلام به آن ولی خدا شروع شده و سپس متذکر صفاتی از آن امام همام می شویم مثلا به خدمت امام کاظم و امام جواد (علیهما السلام) عرض می کنیم:

«گواهی می دهم که شما دو امام بزرگوار، وظیفه ای که خداوند بر دوشتان گذاشته بود، انجام دادید و آنچه نزد شما به ودیعه گذاشته حفظ فرمودید. حلال خدا را حلال و حرام او را حرام حکم کردید. حدود و احکام الهی را برپا داشتید و کتاب خدا را تلاوت نمودید…. (و در آخر درخواست می کنیم) پس برای من نزد خداوندشفاعت فرمایید که شما را نزد خداوند مقامی بزرگ است».[۳]

 درخواست شفاعت:

بهانه دیگری که این کوته نگران، به شیعه برچسب بت پرستی می زنند، درخواست شفاعت از اهل بیت است.

خوانندگان گرامی ملاحظه می فرمایید که زیارت، یعنی ارتباط و آشنایی با این اسوه های عالی انسانیت، سبب می شود که به تدریج صفات نیکوی آنان در زائر ایجاد و او را به خداوند نزدیک گرداند.

 هنگامی که برادران یوسف، که از حضرت یعقوب درخواست شفاعت نزد خداوند کرده و عرض کردند«یا أبانا استَغفِر لنا ذنوبَنا إنّا کنّا خاطئین»؛ یعنی ای پدرما، شما برای گناهان ما نزد خداوند طلب مغفرت فرمایید، ایشان درخواست فرزندان را پذیرفته و فرمودند به زودی برای شما طلب مغفرت خواهم کرد.[۴]

همین گونه، ما نیز در انتهای زیارت، از امامانمان درخواست می نماییم که برای ما از خداوند؛ طلب مغفرت فرمایند و این استغفار ایشان، رحمت خداوند را به سوی ما سرازیر و باعث تقرب بسیار بیشتر ما به سوی خداوند می شود.

اصولا اعتقاد به زیارت مختص شیعه نبوده و چهار مذهب اهل تسنن به زیارت مرقد مطهر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اعتقاد راسخ داشته و آن را بالاترین مستحبات می دانند و حدیث «من زار قبری وجبت له شفاعتی» را از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند[۵] یعنی هرکس که قبر مرا زیارت کند، شفاعتم بر او واجب می شود.

 قدرت فوق بشری اولیاء:

علت دیگری که این حضرات اتهام بت پرستی را به ما وارد می سازند، طلب حاجت از اهل بیت (علیهم السلام) در هنگام زیارت آنان است. اما باید بدانیم که خدای متعال نظام این دنیا را بر اساس استفاده از اسباب گذاشته است. مثلا حضرت عیسی به اذن الهی، بیمار را شفا داده و مرده را زنده می کردند[۶] بنابراین بیماران با علم به این که شفا دهنده اصلی خداوند است، به حضرت مسیح مراجعه و شفا می گرفتند. اصولا چرا راه دور برویم، این جناب آقا!! وقتی بیمار می شوند جهت مداوا، به پزشک مراجعه می کنند، آیا استفاده از این وسائل را بت پرستی می خوانند؟!

بنابراین استفاده از وسائل، به شرطی که آنان را از خداوند مستقل ندانیم و خداوند را همه کاره عالم بدانیم، عین توحید است؛ لذا نه شیعیان بت پرست هستند و نه بسیاری از برادران اهل تسنن که به زیارت معتقدند و به مدینه، مشهد و کربلا می روند، بلکه بت پرست کسی است که برای خداوند جسمیت قائل است و معتقد است که در شب های جمعه، خداوند از عرش پایین آمده و به آسمان دنیا فرود می آید.[۷]

 تعمیر قبور:

 آخرین مستمسک آقایان برای این که به دیگران نسبت بت پرستی دهند، ساختن گنبد و بارگاه برای این مراقد مطهره می باشد. ببینیم نظر قرآن کریم در این باره چیست؟

قرآن کریم در خاتمه داستان اصحاب کهف (پس از اعلان فوت آنان) می فرماید:

«و قالوا ابنوا علیهم بُنیانا ربُّهم أعلم بهم، قال الذین غلبوا علی أمرهم، لنتّخذنّ علیهم مسجدا»[۸] یعنی گروهی گفتند که بر مزار آنان ساختمانی بنا کنیم، پروردگارشان به حال آنان داناتر است. کسانی که به امر آنان آگاه تر بودند گفتند بر قبر آنان مسجدی بسازیم. خداوند متعال در مورد ساختن بنا یا مسجد سکوت فرموده و هیچکدام آن را رد نکرده است. سکوت قرآن کریم در مورد هر مسئله ای مثل ساختن بنا یا مسجدسازی روی قبور، به اصطلاح تقریر نامیده شده و در واقع صحه گذاشتن به این عمل می باشد. و الاّ روش قرآن این است که وقتی عمل یا حرف باطل کسی را نقل می کند، اگر بطلانش خیلی واضح نباشد آن را رد می کند. پیشنهاد مسجد سازی نیز از جانب موحدین بوده است[۹] که نشان می دهد در آن موقع، مسجد ساختن روی قبور در بین مومنین، امری پسندیده بوده است.  

به علاوه، خداوند متعال می فرماید:

«فىِ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاَْصَالِ»[۱۰]

یعنی( این چراغ نورانی) در خانه هایی قرار دارند که خداوند اذن فرموده که دیوارهایش بالا روند و در آن خانه ها نام خداوند، یاد شود و هر صبح و شبانگاه در آن تسبیح پروردگار به عمل آید.

ثعلبى که یکى از مشاهیر علماء اهل سنت است در تفسیر خود آورده که[۱۱] روزى حضرت رسول (ص) این آیه را می خواند، مردى گفت یا رسول اللَّه! این خانه هاى معظم کدام است؟ فرمود: که خانه هاى پیغمبران. ابوبکر گفت: یا رسول اللَّه! خانه فاطمه و على از آن جمله است؟ فرمود: آرى، خانه على و فاطمه از بافضیلت ترین آن خانه هاست.

ملاحظه می فرمایید که خانه های این اولیاء را که در آن ذکر و تسبیح خداوند انجام می شود، باید عزیز بداریم. همین طور قبور[۱۲] شریف آنان را نیز که محل تقرب به خداوند هستند و خداوند آن را رفعت بخشیده، باید بزرگ بداریم و تعمیر مراقد آنها، یکی از راه های بزرگداشت آنان است.

اصولا طبق آیه مودت که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «از شما مردم اجر ومزدی نمی خواهم جز محبت به نزدیکانم»[۱۳] ، مودت اهل بیت بر هر مسلمانی واجب است. بنابراین هرفرد مسلمان به محل هایی که منسوب به این ذوات پاک است علاقه مند بوده، در آبادانی و زیبایی آن می کوشد که این خود باعث جلب بیشتر دوستان اهل بیت به این اماکن مقدسه شده و از این طریق، اسباب نزدیکی به خداوند متعال بیش از پیش، فراهم می گردد.

حال به بقیه اشکال این آقا که با زشت ترین و توهین آمیزترین الفاظ، با رونمایی از گنبدهای شریف کاظمین برخورد کرده، برگردیم.

البته آنچه که دل ایشان را به درد آورده، کثرت اقبال و رجوع مردم به اهل بیت (علیهم السلام) است، (نه دلسوزی برای فقرا!)؛ لذاست که هم فکران ایشان با انفجار این مراقد مطهره و قتل و ترور زوار سعی در خلوت کردن این بیوت پاک می نمایند.

طبیعی است وقتی یک نفر در این زیارت گاه ها، به حاجتی می رسد خیل حاجتمندان بیش از پیش به آنجا سرازیر می شود و مهم تر این که، این اماکن محلی برای ارتقاء سطح معارف و اصلاح اخلاق و اعمال انسان ها ست[۱۴] و این چیزی است که باعث ترویج مکتب شیعه می شود؛ و لذا رهبران وهابیت به هر نحوی سعی در مبارزه با آن می نمایند.

به این خبر توجه فرمایید:

«عبدالله بن جبرین» مفتی سعودی در راستای سیاست های آمریکا با صدور فتوایی خواستار انهدام کامل تمامی اماکن مقدسه شیعیان در جهان شد.

وی که پس از «عبدالرحمن البراک» دومین مرجع دینی وهابی ها به شمار می رود، با صدور فتوایی بر ضد شیعیان در سایت شخصی خود خواستار انهدام تمامی اماکن مقدسه اسلامی شد.[۱۵] و یکی از مقامات عربستان اخیرا ابراز داشته است که برای جلوگیری از نشر مکتب شیعه حاضریم تا دویست میلیون دلار، (یعنی حدود دویست میلیارد تومان) هزینه نماییم. این گفته ها و اقدامات نشان می دهد که این بقاع متبرکه حقیقتا در نشر مکتب شیعه تاثیر دارد که این حضرات با بذل مال و جان درصدد مبارزه با آن برآمده اند و سیر کردن شکم گرسنه فقراء شعار ظاهر فریبی بیش نیست و الا در آن هنگام که دولت عربستان برای نابودی ایران؛ میلیاردها دلار به صدام کمک کرد و الان برای مبارزه با شیعه خرج می نماید، چطور شکم گرسنه بیچارگان را فراموش نموده است؟

چرا راه دور برویم، هنگامی که در همین تهران خودمان بعضی واحدهای آپارتمانی در حد ۳-۲ میلیارد تومان معامله می شود و یا در بعضی میهمانی ها ده ها میلیون تومان ریخت و پاش می شود، صدای اعتراض این آقای وهابی بلند نمی شود؟ بالاتر برویم، چرا جناب ایشان برج ها و هتل های اطراف خانه خدا؛ که حریم بیت را شکسته و از همه طرف بر آن مشرف شده و به آخرین روش های مد روز تزیین شده اند (تا منافع خانواده بن لادن و بقیه سرمایه داران وهابی تامین شود) را، از یاد برده اند و به نفع فقرا علیه این برج ها اعتراضی نمی نمایند؟

و باز از ایشان سوال می کنیم، آیا در طرح توسعه حرمین شریفین تزیینات فوق العاده ای که در بازسازی به کار رفته، مشمول این قاعده (اولویت فقرا) می شود یا نه؟[۱۶] چرا در این موارد، توصیه نمی فرمایند که به جای این خرج ها از بیت المال، به محرومین کمک نمایند؟ هر استدلالی که برای تزیینات حرمین شریفین ذکر کنند، همان را ما برای تزیین قبور ائمه (علیهم السلام) بازگو می نماییم. در واقع همان طور که در سطور گذشته ذکر شد، تزیین این بیوت، مصداقی از آیه شریفه است که می فرماید:

«فىِ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاَْصَالِ»؛ یعنی بزرگداشت؛ تعمیر و تزیین این بیوت مقدمه ای است برای یاد و تسبیح الهی نه این که صرفا قصد تجملات مطرح باشد.

لازم به ذکر است که اهل بیت (علیهم السلام) احتیاجی به این خرج ها ندارند بلکه این ماییم که با بذل بهترین قسمت از اموالمان، در صدد این هستیم که محبت و مودت خود را به آنها اثبات کرده تا الطاف آنان به سوی ما سرازیر گردد؛ لذا به سان برادران یوسف (علیه السلام) عرض می کنیم:

«ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئناک ببضاعه مزجاه، فأوف لنا الکیل و تصدّق علینا»؛ یعنی ای عزیز؛ ضرر و بیچارگی به ما و اهل و خانواده مان رسیده و هدیه ای ناقابل برای شما آورده ایم (تا علامت محبت و دوستی ما به شما باشد اگر چه شما را به آن نیازی نیست) پس کیل ها و ظرف ها ی ما را پر بفرمایید و به ما صدقه ای مرحمت فرمایید.

 به قول شاعر «ارادتی بنما تا سعادتی ببری».

به علاوه چون این بیوت، مقدمه ذکر ویاد الهی هستند و بزرگداشت آنها برای رجوع مردم و نتیجتا تقویت دین آنها لازم است، لذا حتی اگر دولت از بیت المال برای ترویج آنجا هزینه بنماید کاری مفید صورت داده است؛ کما این که اگر در یک سالی مردم به حج مشرف نشوند، وظیفه دولت اسلامی این است که از محل بیت المال با اعزام گروهی به مکه، حج را برپا نگه دارد که به وسیله آن دین مردم برپا بماند.

 اما مع الوصف این بازسازی گنبد های مطهر از بیت المال صورت نگرفته، بلکه مردم عاشق اهل بیت از اموال شخصی خود هزینه نموده اند و ای بسا افرادی که حتی خود وسع مالی چندانی ندارند ولی برای ابراز محبت به اهل بیت (علیهم السلام) و پرداخت اجر رسالت، با صرفه جویی در خرج هایشان، مالی جمع نموده و تقدیم ستادهای بازسازی عتبات عالیات نموده اند.

از سوی دیگر، اکثریت کسانی که به فقراء، کمک می نمایند، همین افرادی هستند که اموالشان را در راه ترویج اهل بیت (علیهم السلام) نیز خرج می نمایند و بالعکس اکثریت انتقاد کنندگان به این خرج ها، خود توفیق رسیدگی به محرومین را پیدا نمی کنند.

از زندگی شخصی خود مثالی بزنیم: آیا اشکالی دارد که شما برای رسیدگی به محرومین هزینه های زیادی بفرمایید و در عین حال برای مثلا جشن تولد دخترتان؛ گردن بند طلایی خریده و به ایشان هدیه بفرمایید؟

به همین ترتیب، بسیارند کسانی که در سطح شهر با برپایی مراکز خیریه، اقدام به تهیه جهیزیه، اطعام مساکین، مداوای بیماران نیازمند و… کرده و در عین حال، همین افراد نیکوکار بخشی از اموال خود را صرف بازسازی عتبات نموده اند. زیرا این بازسازی در واقع نوعی تعظیم شعائر اسلامی است که ضروری بوده و به قول قرآن کریم علامتی از تقوای قلب ها می باشد:

«ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»[۱۷]

البته اگر کسی مال محدودی داشته باشد و با نذر، هزینه کردن برای عتبات را برخود واجب نکرده باشد (که بسیاری از این خرج ها از محل نذورات واجب می باشد) و فرضا مسلمان بیماری وجود داشته باشد که در صورت عدم مداوا به مرگ منتهی می شود، در این حال کسی این واجب را (حفظ جان مسلمان) رها نکرده و به خرج های مستحبی رو نمی آورد.

در خاتمه سخن را با حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در اهمیت زیارت و تعمیر این قبور شریف به پایان می بریم، تا هم اهمیت تعمیر کنندگان قبور را بفهمیم و هم مقام افراد سرزنش کننده را دریابیم.

ایشان به امیرالمومنین (علیه السلام) می فرمایند:

ای ابالحسن! خداوند قبر تو و فرزندانت را بقاعی از بقعه های بهشتی و عرصه ای از عرصات آن قرار داده است و به درستی که خداوند، قلوب برگزیدگان خلق را طوری قرار داده که به سوی شما مایل باشد و تحمل ذلت و اذیت (در راه شما) داشته باشند. پس برای تقرب به خداوند و مودت پیامبرش قبور شما را تعمیر می کنند و زیاد آن قبور را زیارت می کنند. ای علی! اینان به طور مخصوص به شفاعت من می رسند و بر حوض من وارد می شوند و فردا در بهشت زیارت کنندگان من هستند. ای علی! هر کس که قبور شما را تعمیر کند و بر آن متعهد باشد، پس گویا سلیمان ابن داوود را در ساختن بیت المقدس یاری کرده است. هر کس که قبور شما را زیارت کند… هنگام رجوع، از گناهانش خارج می شود همان طور که مادرش او را (پاک) زایید. پس دوستانت را به آن چنان نعمت ها و نور چشمی هایی بشارت بده که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر هیچ قلبی خطور نکرده است. ولیکن بعضی از مردم بسیار بی ارزش، زیارت کنندگان قبور شما را سرزنش می کنند همان طور که افراد زناکار را سرزنش می کنند. اینان بدترین امت من هستند و خداوند شفاعت مرا بدینان نمی رسانند و بر حوض من وارد نمی شوند.[۱۸]

پاورقی:

[۱]تفسیر درالمنثور ۱۵/۵۷۷ وتفسیرآلوسی ۲۳/۵۹همچنین طبرانی در معجم الکبیر۱/۳۱۹از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به امیرالمومنین علیه السلام: تووشیعیانت(کنار) حوض بر من وارد می شوید درحالیکه سیراب شده وسفید روهستید و دشمن توبر من وارد می شوند درحالیکه تشنه وزشت روهستند.

[۲]سنن ابن ماجه باب ماجاءفی زیاره القبور ۵/۱۲۱الفقه علی اربعه مذاهب۱/۸۵۳: «بل یندب السفرلزیاره الموتی خصوصا مقابر الصالحین:اما زیاره قبر النبی صلی الله علیه وآله فهی من اعظم القرب

[۳]زیارت مشترک امام کاظم وامام جواد علیهما السلام –مفاتیح الجنان

[۴]  ۹۷و۹۸ سوره یوسف

[۵]سنن ابن ماجه ۲/۱۰۳۹

[۶] ۴۹-آل عمران

[۷]ابن تیمیه درمجموعه الرسائل۱/۴۲۹به نقل ازوهابیان -فقیهی

[۸] ۲۱-کهف

[۹]تفسیر طبری ۱۵/۲۲۵به نقل از راهنمای حقیقت –آیه الله سبحانی

[۱۰] ۳۷-نور

نورالثقلین ۳/۶۰۸امام جعفرصادق علیه السلام:و هی بیوتات الأنبیاء و الرسل و الحکماء و أئمه الهدى

[۱۱]منهج الصادقین ۶/۲۰۹:انه سئل النبى (ص) لما قرء الایه اى بیوت هذه؟ فقال بیوت الانبیاء فقام ابو بکر فقال یا رسول اللَّه بیت على و فاطمه منها؟ فقال نعم من افاضلها

[۱۲]طبیعی است که طبق آیه ۱۶۹آل عمران نباید شهدای راه خداوند را مرده بدانیم بلکه آنها زنده هستند، وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

[۱۳]قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ

[۱۴]زیارت جامعه کبیره:«وجعل صلاتنا علیکم وما خصنا بولایتکم طیبا لخلقنا وطهاره لانفسنا وتزکیه لنا» وخداوند صلوات وولایت شما را باعث پاکی ما وطهارت وتزکیه جان های ما نموده است

[۱۵]به نقل از rajanews. com

[۱۶]سالانه مبلغ۶میلیون ریال سعودی یعنی حدود ۷۵۰میلیون تومان هزینه جامه بیت می شودیعنی هر ۵سال ۳میلیاردوهفتصد میلیون تومان خرج جامه بیت می شود. (کعبه وجامه آن ازآغاز تاکنون ص۲۷۰دکتر محمد الدقن ترجمه دکتر انصاری)

محلی که اکنون برای بافت کسوه در نظر گرفته شده در مدخل مکه در زمینی به مساحت صد هزار متر مربع قرار دارد و مشتمل بر آلات نساجی و بافندگی دستی و هم ماشین آلات جدید می باشد.

● ویژگی های پرده خانه خدا

کارخانه ای که پوشش خانه خدا را تهیه می کند از بافت های دستی و ماشینی همچنین افراد متخصص در این مورد خاص بهره می برد بر روی این پوشش آیات قرآن مجید با خط زیبا و به شکل جالبی با نخ های طلا و نقره بافته می شود به طوری که ده ها کیلو طلا و نقره در ساخت آن استفاده می شود.

جنس آن از حریر طبیعی و خالص و به رنگ مشکی است. بر روی این نوار آیات قرآنی نوشته شده است که در فواصل معین عبارات«یا حی یا قیوم» ،«یا رحمن یا رحیم» و«الحمدالله رب العالیمن» با رنگ طلایی که اطراف خانه خدا را در بر می گیرد، نوشته شده است.

پوشش«در» کعبه نیز از حریری است به ارتفاع ۵/ ۶ متر و عرض ۵/۳ متر و بر روی آن آیات قرآنی و تزئینات اسلامی با طلا نقره پوشیده شده است.

پرده خانه خدا از ۵ قطعه تشکیل شده است که هر قسمت یک طرف کعبه را می پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را در بر می گیرد؛ بطوریکه هنگام نصب وزن آن نزدیک به دو تن می رسد.

این پرده با همکاری کارخانه های داخل و خارج عربستان تهیه می شود. پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه می کند و پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می شود.

در کارخانه بافندگی و تهیه این پرده که حدود ۸ ماه با دست و ماشین طول می کشد بیش از ۲۰۰ بافنده ماهر و افراد شایسته و کارآمد فعالیت می کنند. (نگاهی به تاریخچه پرده خانه خدا-aftab. Ir)

[۱۷] (۳۲حچ)

[۱۸]بحار الأنوار / جزء ۹۷ / صفحه [۱۲]

فقال لی:یا ابا الحسن إن الله تعالى جعل قبرک وقبر ولدک بقاعا من بقاع الجنه وعرصهمن عرصاتها، وإن الله جعل قلوب نجباء من خلقه وصفوه من عباده تحن إلیکم وتحتمل المذله والاذى فیعمرون قبورکم ویکثرون زیارتها تقربا منهم إلى الله وموده منهم لرسوله، أولئک یا علی المخصوصون بشفاعتی الواردون حوضی وهم زواری غدا فی الجنه. یاعلی من عمر قبورکم وتعاهدها فکأنما أعان سلیمان بن داود على بناء بیت المقدس. ومن زار قبورکم عدل ذلک ثواب سبعین حجه بعد حجه الاسلام وخرج من ذنوبه حتى یرجع من زیارتکم کیوم ولدته أمه، فابشر وبشر أولیاءک ومحبیک من النعیم وقره العین بما لا عین رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر، ولکن حثاله من الناس یعیرون زوارقبورکم کما تغیر الزانیه بزنائها أولئک شرار أمتی لا أنالهم الله شفاعتی ولا یردون حوضی.

نویسنده : محمدرضا فاخری

منبع:پرسمان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد




ارسال