رئیس ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف از پیشرفت طرح مرمت و بازسازی ایوان تاریخی و گلدسته های حرم مطهر علوی خبر داد
به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، علیرضا فداکار گفت: براساس توافق صورت گرفته با دیوان وقف شیعی عراق، کار مرمت و بازسازی خشتها و کتیبههای تاریخی ایوان مصفای نجف و گلدستههای حرم از یکماه پیش و همزمان با روز «دحو الارض» آغاز شده و با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت است.
وی افزود: براساس این طرح، خشتهای آسیب دیده حرم مطهر که در زمان نادرشاه و بهدست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود پس از قرنها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت میشود.
فداکار با بیان اینکه پیشبینی میشود طرح مرمت ایوان و گلدستهها ظرف ۱۸ماه و در سه فاز عملیاتی به پایان برسد گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.
وی افزود: در فاز نخست اجرای طرح، حاشیه جنوبی ایوان و گلدسته جنوبی در ۴ مرحله مرمت خواهد شد که به همین منظور، بخشهای در حال مرمت با بنرهای منقوش به تصویر ایوان در ابعاد واقعی پوشانده شده است.
فداکار گفت: در فاز دوم طرح نیز حاشیه و گلدسته شمالی ایوان و در فاز سوم نیز بخش اصلی و مرکزی ایوان تاریخی نجف مرمت و بازسازی خواهد شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف درباره فرآیند اجرای طرح اظهار کرد: پس از اتمام طرح «یا علی۱» که با هدف ترمیم گنبد حرم مطهر علوی صورت گرفت و سال گذشته از آن رونمایی شد، در طرح «یا علی۲» با هدف ترمیم ایوان و گلدستهها، خشتهای مسی آسیب دیده و کتیبههای تاریخی که منقوش به اشعار فارسی و ترکی است، ترمیم میشود.
وی گفت: به این منظور کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات با اختصاص کدهای شناسه به هر خشت آسیب دیده، آن را از ایوان جدا کرده و پس از عملیات ترمیم، با روکشی از طلا به قطر حدود ۱۰میکرون، آبکاری و دوباره در محل خود نصب خواهند کرد.
جزئیات تاریخی ایوان نجف
خشتهای کنونی ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی مربوط به سال ١١۵۵ هجرى ودوران نادرشاه باز مىگردد.
این آذین طلاى گنبد ومناره ها وایوان حرم نجف اشرف به سال ١١۵۵ هجرى باز گشته که به دستور نادر شاه افشار این اقدام صورت گرفته است. این نوع آذین با طلا در آن هنگام براى دومین بار در تاریخ صورت مى پذیرفت.
نخستین بار آذین ساختن گنبد مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد از سوى شاه عباس صفوى بود که در سال ١٠١٠ هجرى آغاز ودر سال ١١١۶ هجرى پایان گرفت صورت وکتیبه گریو آن به خط زیباى علیرضا عباسى خط نگار مشهور دوران خود بوجود آمد.
بادهاى شنى وریزگردها در طول سه قرن ، بر لایه بسیار نازکى از طلا که بر روى خشت هاى مسى پوشانیده شده است (در حدود ١٢ میکرون) درطول این سه قرن گذشته موجب نازک شدن وگاه تا حد رسیدن به مس زیرین شده است.
از سوى دیگر، درگیریهاى نظامى در دوران صدام و نیز رخداد حرم پس از سقوط، وتیر اندازیها، تعداد زیادى از خشت ها را سوراخ کرده است.
علاوه بر این از آنجا که در دوران عثمانیان حاکم برعراق، که به حدود بیش ازیک قرن پیش ودوران عبد الحمید عثمانى بسال ١٣٢٣ هجرى باز مىگردد، به علل خاص ساختمانى وجز اینها، بخشى از خشت هاى مناره شمالى فروریخت که مجددا جایگذارى شد لیکن هم اکنون اگر در عکس ها دقت کنید از جاى خود خارج شده است.
باز از سوى دیگر کتیبه هاى ایوان وپیرامون طوق اتاقک مناره در قسمت مینا کارى شده آن، رنگ پریده وآسیب دیده شده است.تمام این موارد، آستانه علوى را بر این داشت که پس از گنبد، دست به این پروژه عظیم زند که در نوع خود یکى از اقدامات مهم بشمار مى آید.
گفتنى است که همچون پیش افتخار این پروژه عظیم تاریخى ومهم به دست هنرمندان واستاد کاران ومهندسین ایرانى صورت مى پذیرد که مدیریت اجراى آن از سوى ستاد بازسازى عتبات عالیات است.
منبع:atabat.org