تازه ترین
خانه » اخبار » فضیلت ماه مبارک رمضان
فضیلت ماه مبارک رمضان

فضیلت ماه مبارک رمضان

 فضیلت ماه مبارک رمضان 

 

                                        کارت پستال ماه رمضان

 

 

  

فضیلت ماه مبارک رمضان 

 

کارت پستال ماه رمضان

 

رمضان و معنی آن

رمضان یکی از نام های خداوند است ، حضرت حق دارای هزار ویک نام هستند و یکی از آنها رمضان است ، و معنی آن « شدید المحبت» است لذا « شهر رمضان» یعنی ماه خداوند که محبت و علاقه اش به بندگان زیاد است . چندین چند روایت ذکر شده که در آن تأکید شده نگویید رمضان آمد و رمضان رفت چرا که رفتن و آمدن حادثه است و خداوند حادثه نیست ! همیشه هست و اگر کسی بگوید رمضان آمد و رفت باید کفاره بدهد و یا بنا بر بعضی روایات برای بخشش این گناه روزه بگیرد

 

رمضان و مهمانی خداوند

پیامبر فرمود : « هو الله »  شهرٌ دُعيتم فيه إلى ضيافة یعنی شما مهمان خداوند هستید

شاید این سوال پیش بیاید که ما همیشه در رزق و روزی خود مهمان خداوند هستیم پس چرا در این ما از ما بعنوان مهمان نام برده می شود پاسخ آنکه این مهمانی به معنای مهمان بودن در عفو و بخشش پروردگار است ، یعنی اینکه گناهان ما را می بخشد و ما را مورد عفو و بخشش خود قرار می دهد

 

عظمت رمضان

رمضان یعنی ریزش رحمت حق بر بندگان این یکی از معانی رمضان است که از ریشة (رَمَضَ ) استنباط می شود . عظمت هر چیز به واسطة چیزی است که در آن واقع شده است به طور مثال آسمان هفتم با عظمت است چرا که عرش در آن واقع شده است و یا مدینه منوره است چرا که مسکن حضرت نبی اکرم در آن واقع است . واما رمضان با عظمت است چرا که تمامی کتب آسمانی که حدود یکصد و سی عدد است در این ماه نازل شده است . برای مثال ( تورات ) در ششم این ماه ( انجیل ) در دوازدهم این ماه ، زبور در هجدهم این ماه و قرآن در بیست و سوم این ماه نازل شده است

 

فضیلت رمضان

پیامبر اکرم در خطبة شعبانیه فرمودن : رمضان افضلُ الشهور است

روزهایش فضیلتش از همة روزها بیشتر ، شب هایش فضیلتش از همة شب ها بیشتر و ساعاتش فضیلتش از همة ساعات بیشتر است

امت اسلام تنها شایستة روزه داری  درماه مبارک رمضان است  
روزه بنابر آیه صریح قرآن  كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ                                                                              از پیش از اسلام برای امتها تعیین شده بود ، لیکن مدت زمان آن بیشتر بوده به نحوة دیگر بوده و در ماه مبارک رمضان نبوده است روزه در ماه مبارک رمضان تنها مختص به پیامبر بوده است . تنها امتی که به واسطة عظمت پیامبرش اجازه یافت در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد امت شریف اسلام بود

 

رمضان ، بهار قرآن

اگر چه پیامبر اسلام (ص) در زمان حضور متجاوز از هزار معجزه داشتند اما تنها معجزة با شکوه و عظمت ایشان که هم اکنون نیز در دسترس است قرآن مجید است

حضرت حق خود فرمودند :« هر چه بخواهید در قرآن هست»

قرآن دارای هفتاد بطن است و هر بطن را بطن یگری است این است دلیل آنکه هر چه بخواهید در آن یافت می شود . اما تنها کسانی آن را می فهمند که بنا به گفتة قرآن مطهر شده باشند :- « لايَمَسهُ اِلا المُطَهَرُون» – یعنی کسانی که با تذهیب نفس خویش را طاهرنگاه داشته باشند . لکن کسانی که تمام قرآن را به طور کامل و به تمام درک می کنند جزء اهل بیت و چهارده نور مقدس نیستند « انّما من یعرف قرآن من کتبه به » . حضرت رسول (ص) فرمودند « فَاقْرَأُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ » (تا آنجا که قدرت دارید قرآن بخوانید ) به طور اخص قرآن خواندن در این ماه از ثواب بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که هر آیة ثواب یک ختم را به دنبال دارد.

در روایت آمده است در این ماه هر کس قرآن را ایستاده بخواند به ازای هر حرفی 100 حسنه دریافت می کند 100 گناه او دفع می شود و 100 درجه در بهشت دریافت می کند . اگر کسی به طور نشسته قرآن بخواند به ازای هر حرفی 50 حسنه و 50 درجه در بهشت دریافت کرده و 50 گناه او بخشیده می شود اما اگر کسی تنها به تلاوت قرآن گوش کند به ازای هر حرف یک حسنه و یک درجه در بهشت می گیرد و یک گناه او عفو می شود . اگر با وضو بخوانید علاوه بر آنها باز هم 25 درجه در بهشت 25 حسنه به شما می دهند و 25 گناه شما عفو می شود و اگر بی وضو با شد 10 تا . قرآنی که اینقدر منافع و آثار وجودی برای انسان دارد چرا انسان از او غافل باشد علاوه بر آن داریم « نَوِرُوا بُيُوتَكُم بِتلاوةِ القرآن » در خانه هایتان قرآن بخوانید همانطور که در آسمان ستاره ها برای ما جلوه گرند خانه هایی که در آنها قرآن بخوانند برای ملائکه جلوه گر می شوند .

 

شروط تأثیر قرآن

خواندن قرآن آثار فوق العاده ای دارد اما این آثار شامل حال هر کسی که سرفاً قرآن می خواند نیست « رُبَ تالِ القرآن وَ القرآنُ يلعنه»  یکی از جلوه های قرآن این است که قرآن، احکام وعطرت باید در کنار یکدیگر باشند ، قرآن به تنهایی بسیار با ارزش است اما در کنار ولایت داری اثر است . اگر این سه رکن در کنار یکدیگر باشند آثار قرآن هم پدید خواهد آمد . کسانی که قرآن می خوانند اما دارای ولایت نیستند ، مورد لعن قرآن قرار می گیرند . همچنین کسانی که قرآن می خوانند اما به آن عمل نمی کنند هم مورد لعن قرآن هستند . خواندن قرآن باید مقدمه عمل کردن به آن باشد . حفظ قرآن نیز به شرط داشتن ولایت و دانستن و انجام احکام با ارزش است.

عبادت در رمضان

امام صادق (ع) فرمودند : « یک نماز در ماه مبارک رمضان ثواب هفتاد نماز را برای شما خواهد داشت » خواه واجب و خواه مستحب! 

یکی از آثار ماه مبارک رمضان آن است که :

« انفاسکُم فیه تسبیح » یعنی نفس انسان روزه دار در این ماه عبادت و دارای ثواب است . هر نَفَس شخص روزه دار ثواب « سبحان الله والحمدلله ولا ‘إله إلا الله والله اكبر» را در پی دارد . اعمال در این ماه شریف مقبول و دعا مستجاب است بالاخص در وقت افطار

 

اقسام روزه

الف ) روزة عام : روزه عام یعنی روزه ای که در آن از 9 موردی که البته در رساله ها ذکر شده  و روزه را باطل میکند اجتناب شود . اما اگر در حال روزه تنها از خوردن و آشامیدن اجتناب کرده و لی شخص صفات رذیله خود را از بین نبرد و انواع کارهای ناشایست را انجام دهد تأثیر روزه به گفته پیامبر و دکترهای داخلی و خارجی تنها بر سلامتی و صحت بدن خواهد بود البته کفاره و یا قضای روزه بر گردن شخص نخواهد بود و حتی تا اندازه ای در کارها ی دنیوی گشایش خواهد داشت

ب) روزه خاص : در این قسم روزه شخص روزه دار علاوه بر اجتناب از عواملی که روزه را باطل می کند صفات رذیله را از دل و جان شسته و صفات حمیده را جایگزین آن کرده ، به آنچه در دین واجب شمرده شده عمل کرده و آنچه شرع گفته می پذیرد ، چنین شخصی خوابش عبادت و نفسش تسبیح و لکن در قلبش محبت دنیا هم قرار دارد

 

ج) روزه خاص الخاص : این روزه مختص اولیاء الهی است . اشخاصی که از صفات رذیله عاری و از صفات حمیده کامل اند و از تمامی ابعاد پاک و محَسَنه است و قلبش نیز که حََرَم امن الهی است تنها جایگاه حُبّ خداوند و اهل بیت علیهم السلام است و هیچ گونه علاقه و حبّی به دنیا ندارد . حضرت حق جل جلاله فرمود : « پاداش چنین فردی این است که من خودم از آن اویم » . البته نه اینکه این افراد دنیا را نداشته باشند خیر ، کما اینکه اهل بیت هم دنیا را داشته اند حضرت امام حسین (ع) هنگامی که از مکّه به سمت کربلا حرکت کردند 12 شتر جواهرات داشتند چهار هزار نفر سر سفرة ایشان نان می خوردند تنها 24 ، 25 شتر وسایل آشپزی داشتند ، داشتن نشانه بدی نیست علاقه داشتن به آن نشانه بدی است . حضرت علی (ع) 35 رشته قنات داشتند لکن همه اش را در راه فقرا دادند . اهل دنیا کسی است که علاقه به دنیا داشته باشد آگر هیچ چیز نداشته باشید اهل دنیا هستید لکن اگر کسی میلیارد ها تومان پول دارد ، علاقه به آن ندارد اهل دنیا نیست روایت است « قلبُ المومنِ حرمُ الله » قلب مومن حرم خداوند است به کس دیگر ندهید .قلب شما چون حرم امن الهی است پول و زن و بچّه و خانه و زندگی جایش را نگیرد. 

 

رمضان و زمان ملکوتی افطار

مکرر عرض کرده ام در موقع افطار فوراً مشغول خوردن نشوید شما که چندین ساعت تحمل کرده اید چند دقیقه هم صبر کنید دعا کنید و خیر دنیا و آخرت را تقاضا کنید چندین نفر دعایشان مقبول است ، یکی از آنها فرد روزه دار در هنگام افطار است

  منبع: پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله ناصری

یک نظر

  1. Thanks for your good website and information !

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد




ارسال